Do zadań Wydziału Gospodarki Nieruchomościami należy:
1) wydawanie postanowień opiniujących projekty podziałów nieruchomości;
2) wydawanie decyzji administracyjnych zatwierdzających podziały nieruchomości;
3) pozyskiwanie gruntów do zasobu miejskiego;
4) ustalanie opłat za wieczyste użytkowanie, zarząd i użytkowanie nieruchomości;
5) aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości:
- przeznaczonych na cele mieszkaniowe,
- przeznaczonych na cele gospodarcze, przemysłowe i składowe,
- przeznaczonych pod zabudowę garażową;
6) ustalanie i pobieranie opłat adiacenckich w drodze decyzji administracyjnych;
7) prowadzenie ewidencji nieruchomości komunalnych;
8) oddawanie nieruchomości w trwały zarząd na rzecz jednostek organizacyjnych Urzędu;
9) oddawanie nieruchomości w użyczenie na rzecz instytucji kultury;
10) przygotowywanie projektów zarządzeń w sprawie prawa pierwokupu;
11) załatwianie spraw w zakresie nadawania nazw ulicom i placom oraz nadawanie numeracji
porządkowej;
12) załatwianie spraw w zakresie użytkowania terenów przez ogródki działkowe;
13) prowadzenie spraw dotyczących sprzedaży nieruchomości w trybie przetargowym:
- przeznaczonych na cele mieszkaniowe,
- przeznaczonych na cele gospodarcze, przemysłowe i składowe,
- przeznaczonych pod zabudowę garażową;
14) zbywanie w trybie przetargowym nieruchomości będących w użytkowaniu wieczystym Gminy Miasto Tomaszów Mazowiecki;
15) przekształcanie prawa użytkowania wieczystego ustanowionego na nieruchomości w prawo własności;
16) prowadzenie spraw dotyczących sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz najemców i dzierżawców;
17) zbywanie nieruchomości w trybie bezprzetargowym:
- przeznaczonych na cele mieszkaniowe,
- przeznaczonych na cele gospodarcze, przemysłowe i składowe,
- przeznaczonych pod zabudowę garażową;
18) prowadzenie spraw związanych z odszkodowaniem za przejmowane grunty wydzielone pod budowę ulic;
19) prowadzenie spraw związanych z wydzierżawianiem gruntów stanowiących własność Gminy Miasto Tomaszów Mazowiecki w trybie przetargowym i bezprzetargowym:
- przeznaczonych na cele gospodarcze, przemysłowe i składowe,
- przeznaczonych na cele rolnicze,
- przeznaczonych pod zabudowę garażową,
- przeznaczonych na cele mieszkaniowe;
20) wystawianie dokumentów finansowo-księgowych w zakresie czynności podejmowanych przez Wydział;
21) przekazywanie nieruchomości między jednostkami samorządu terytorialnego oraz Skarbem Państwa;
22) wnoszenie aportem nieruchomości do spółek z udziałem Gminy Miasto Tomaszów Mazowiecki;
23) nabywanie udziałów od spółek prawa handlowego;
24) prowadzenie całości działań związanych z utworzeniem stref ekonomicznych na terenie Miasta;
25) prowadzenie spraw związanych z uwłaszczeniem komunalnym osób prawnych;
26) prowadzenie czynności związanych ze scalaniem i podziałem nieruchomości na działki
budowlane oraz rozliczanie kosztów w tym zakresie;
27) wydawanie opinii w zakresie prowadzenia prac geologicznych;
28) wydawanie opinii w sprawie nabywania nieruchomości przez cudzoziemców;
29) podejmowanie całokształtu czynności w zakresie występowania do Wojewody Łódzkiego o wyrażenie zgody na przejęcie mienia na rzecz Miasta;
30) współpraca z Biurem Prawnym w zakresie regulacji stanów prawnych nieruchomości podlegających komunalizacji;
31) opracowywanie sprawozdań z przebiegu prac komunalizacyjnych dla potrzeb Rady Miejskiej i Komisji Inwentaryzacyjnej Rady Miejskiej;
32) prowadzenie spraw związanych z rozgraniczeniem nieruchomości;
33) prowadzenie scaleń i podziału gruntów komunalnych;
34) prowadzenie spraw związanych ze wspólnotami gruntowymi oraz wykonywanie prawa pierwokupu w przypadku ich sprzedaży;
35) prowadzenie spraw w zakresie prawidłowego zagospodarowania, ochrony i rekultywacji gruntów rolnych i leśnych;
36) prowadzenie spraw z zakresu spisu rolnego;
37) opiniowanie spraw związanych ze zwrotem nieruchomości przejętych na rzecz Skarbu Państwa;
38) współpraca ze Starostwem Powiatowym w sprawach dotyczących nieruchomości;
39) współpraca z Tomaszowskim Towarzystwem Budownictwa Społecznego w zakresie działań Wydziału i Wspólnot Mieszkaniowych;
40) prowadzenie spraw związanych z czasowym zajmowaniem nieruchomości komunalnych na cele inwestycyjne;
41) prowadzenie spraw związanych z wyrażaniem zgody na budowę urządzeń infrastruktury technicznej na działkach komunalnych oraz na budowę budynków w granicy z działkami komunalnymi;
42) prowadzenie spraw z zakresu służebności gruntowych i służebności przesyłu na działkach komunalnych;
43) prowadzenie działań związanych z realizacją roszczeń właścicieli i użytkowników wieczystych gruntów w związku z uchwaleniem albo zmianą planu miejscowego;
44) prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem lokalami wchodzącymi w skład gminnego zasobu mieszkaniowego tj. lokalami mieszkalnymi, zamiennymi, socjalnymi i pomieszczeniami tymczasowymi.
45) inicjowanie działań mających na celu zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych w zakresie lokali socjalnych. Pozyskiwanie środków pozabudżetowych oraz tworzenie programów
w zakresie zapewnienia lokali socjalnych oraz zapobiegania bezdomności;
46) współdziałanie z właściwą Komisją Rady Miejskiej zajmującą się sprawami polityki mieszkaniowej;
47) współdziałanie z Tomaszowskim Towarzystwem Budownictwa Społecznego, w sprawach gospodarki lokalowej oraz przydziału lokali komunalnych;
48) współpraca ze spółdzielniami mieszkaniowymi i innymi instytucjami w sprawach gospodarki mieszkaniowej;
49) współpraca z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Tomaszowskim Kołem Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta w zakresie rozwiązywania problemów bezdomności i łagodzenia jej skutków;
50) prowadzenie spraw związanych z realizacją wyroków sądowych o eksmisję osób z lokali mieszkalnych do lokali socjalnych i tymczasowych pomieszczeń;
51) prowadzenie spraw z zakresu odpowiedzialności odszkodowawczej gminy za niedostarczenie lokalu socjalnego lub tymczasowego pomieszczenia osobom uprawnionym z mocy wyroków sądowych;
52) gromadzenie danych dotyczących czynszów najmu lokali mieszkalnych nienależących do publicznego zasobu mieszkaniowego, położonych na obszarze gminy oraz sporządzanie zestawień danych w celu ogłaszania ich w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego;
53) wykonywanie całokształtu zadań związanych z administracją nieruchomości położonej w Tomaszowie Mazowieckim przy ul. św. Antoniego 55, stanowiącej własność komunalną;
54) realizowanie innych powierzonych zadań wynikających z ustaw szczególnych stanowiących kompetencje Wydziału (w szczególności dotyczące obszarów łowieckich, kwot mlecznych, kolczykowania bydła, upraw maku).