Aktualizacja informacji dotyczącej przekształcenia użytkowania wieczystego w prawo własności gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe.
Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe stanowiących własność Gminy Miasto Tomaszów Mazowiecki na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku o przekształceniu prawa użytkowania gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów.
- Informacje ogólne
Zgodnie z w/w ustawą z mocy prawa z dniem 1 stycznia 2019 r. zostało przekształcone prawo użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe (tj. nieruchomości zabudowanych wyłącznie budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi lub wielorodzinnymi) w prawo własności.
Prezydent Miasta Tomaszowa Mazowieckiego zobowiązany jest do wydania zaświadczeń potwierdzających fakt przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości w ciągu 12 miesięcy od dnia przekształcenia tj. 1 stycznia 2019 r.
Zaświadczenie zawierać będzie informację o wysokości i okresie wnoszenia rocznej opłaty za przekształcenie. W/w zaświadczenie stanowi podstawę wpisu w dziale II prawa własności oraz w dziale III księgi wieczystej roszczenia o opłacie za przekształcenie.
Istnieje możliwość złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia potwierdzającego przekształcenie po uiszczeniu opłaty skarbowej w wysokości 50 zł. Jeżeli wnioskodawca jest reprezentowany przez pełnomocnika, do wyżej wymienionego wniosku o wydanie zaświadczenia należy dołączyć dodatkowo dowód wpłaty opłaty skarbowej w wysokości: 17 zł.
Zgodnie z nową ustawą przekształcenie będzie odpłatne. Właściciele będą musieli wnosić roczną opłatę za przekształcenie przez okres 20 lat. Wysokość tej opłaty będzie równa opłacie rocznej z tytułu użytkowania wieczystego.
Właściciel gruntu może w każdym czasie trwania obowiązku wnoszenia opłaty zgłosić tutejszemu organowi na piśmie zamiar wniesienia opłaty w formie jednorazowej.
Z tego tytułu Gmina Miasto Tomaszów Mazowiecki przewidziało bonifikaty dla osób fizycznych będących właścicielami lokali mieszkalnych i domów jednorodzinnych oraz spółdzielni mieszkalnych. Jeśli opłata jednorazowa zostanie wniesiona w 2019 r., to bonifikata wyniesie 60%. W każdym kolejnym roku wysokość bonifikaty będzie zmniejszać się o 10%.
W związku z pojawieniem się w ostatnim czasie na stronie internetowej Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju Departamentu Gospodarki Nieruchomościami informacji dotyczącej możliwości wniesienia opłaty jednorazowej przed wydaniem zaświadczenia poinformować należy, że w przypadku gdy właściciel uiści w 2019 roku opłatę jednorazową przed wydaniem zaświadczenia potwierdzającego przekształcenie, wówczas w dziale III księgi wieczystej nie zostanie dokonany wpis roszczenia o opłatę. Właściciele, którzy dokonają wpłaty jednorazowej za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności przed wydaniem zaświadczenia powinni o powyższym poinformować tutejszy urząd w formie pisemnej według wzoru zgłoszenia.
- Termin załatwienia sprawy
Zaświadczenia o przekształceniu będą wydawane w ciągu 12 miesięcy od daty przekształcenia, a w przypadku wystąpienia z wnioskiem o wydanie zaświadczenia w terminie 4 miesięcy lub 30 dni od złożenia wniosku (termin skrócony, tj. 30 dni na wydanie zaświadczenia dotyczy sytuacji, gdy zachodzi uzasadniona potrzeba dokonania czynności cywilnoprawnej dotyczącej lokalu). Jeżeli nie będą spełnione przesłanki ustawowe do przekształcenia, wniosek zostanie rozpatrzony negatywnie poprzez wydanie postanowienia o odmowie wydania zaświadczenia.
- Opłata za przekształcenie
Opłata za przekształcenie będzie wnoszona przez okres 20 lat. Opłatę za 2019 r. należy wnieść najpóźniej do 29 lutego 2020 r., natomiast za kolejne lata do 31 marca każdego roku, tj. za 2020 rok do 31 marca 2020 r., za 2021 do 31 marca 2021 r. itd.
Zgodnie z nową ustawą opłata za przekształcenie może podlegać waloryzacji, dokonywanej z urzędu lub na wniosek właściciela nieruchomości, nie częściej niż raz na 3 lata od dnia dokonania ostatniej waloryzacji.
Przekształcenie według nowych zasad a toczące się postępowanie w sprawie przekształcenia w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.
Jeśli w Urzędzie Miasta Tomaszów Mazowiecki toczy się już postępowanie administracyjne w sprawie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości użytkownicy wieczyści lub współużytkownicy wieczyści, których suma udziałów wynosi co najmniej połowę mogą wystąpić o jego kontynuowanie na „starych” zasadach. Warunkiem koniecznym do uwzględnienia takiego wniosku jest złożenie przez użytkowników wieczystych oświadczenia o prowadzeniu dalszego postępowania na podstawie w/w ustawy. Oświadczenie to należy przedłożyć do tutejszego Urzędu do 31 marca 2019r. Brak pisemnego oświadczenia złożonego we wskazanym terminie będzie skutkowało umorzeniem postępowania administracyjnego.
W takiej sytuacji, jeśli nieruchomość spełni przesłanki zawarte w ustawie z dnia 20 lipca 2018r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów, przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nastąpi z dniem 1 stycznia 2019 roku.
- Miejsce załatwienia sprawy
Wydział Gospodarni Nieruchomościami i Ochrony Środowiska ul. Mościckiego 12
tel. 44 724-23-11 wew. 289, 322, 246
- Tryb odwoławczy
Nowa ustawa nie przewiduje możliwości wniesienia odwołania czy zażalenia od zaświadczenia
o przekształceniu. Jeśli natomiast właściciel gruntu nie zgadza się z zawartą w zaświadczeniu informacją o wysokości i okresie wnoszenia opłaty, może złożyć wniosek o ustalenie wysokości lub okresu wnoszenia tej opłaty w drodze decyzji w ciągu 2 miesięcy od dnia doręczenia zaświadczenia.
- Podstawa prawna
- ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (Dz. U. z 2018 r., poz. 1716 ze zm.),
- uchwała Nr III/21/2018 Rady Miejskiej Tomaszowa Mazowieckiego z dnia 13 grudnia 2018 roku
w sprawie bonifikaty od opłaty jednorazowej za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności.
Załączniki:
Deklaracja wniesienia opłaty jednorazowej za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów na cele mieszkaniowe w prawo własności
Oświadczenie dla osób fizycznych o nie prowadzeniu działalności gospodarczej.
Oświadczenie dla przedsiębiorcy o prowadzeniu działalności gospodarczej.
Wniosek o wydanie zaświadczenia o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawa własności nieruchomości zabudowanych na cele mieszkaniowe.
Zgłoszenie wniesienia opłaty jednorazowej za przekształcenie.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe stanowiących własność Gminy Miasto Tomaszów Mazowiecki na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku o przekształceniu prawa użytkowania gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów.
- Informacje ogólne
Zgodnie z w/w ustawą z mocy prawa z dniem 1 stycznia 2019 r. zostało przekształcone prawo użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe (tj. nieruchomości zabudowanych wyłącznie budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi lub wielorodzinnymi) w prawo własności.
Prezydent Miasta Tomaszowa Mazowieckiego będzie wydawał zaświadczenie potwierdzające fakt przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości w ciągu
12 miesięcy od dnia przekształcenia tj. 1 stycznia 2019 r. Zaświadczenie zawierać będzie informację
o wysokości i okresie wnoszenia rocznej opłaty za przekształcenie. W/W zaświadczenie stanowi podstawę wpisu w dziale III księgi wieczystej roszczenia o opłacie za przekształcenie.
Istnieje możliwość złożenia wniosku o wydanie w/w zaświadczenia po uiszczeniu opłaty skarbowej w wysokości 50 zł. Jeżeli wnioskodawca jest reprezentowany przez pełnomocnika, do wyżej wymienionego wniosku o wydanie zaświadczenia należy dołączyć dodatkowo dowód uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości: 17 zł.
Zgodnie z nową ustawą przekształcenie będzie odpłatne. Właściciele będą musieli wnosić roczną opłatę za przekształcenie przez okres 20 lat. Wysokość tej opłaty będzie równa opłacie rocznej z tytułu użytkowania wieczystego.
Właściciel gruntu może w każdym czasie trwania obowiązku wnoszenia opłaty zgłosić
tutejszemu organowi na piśmie zamiar wniesienia opłaty w formie jednorazowej.
Z tego tytułu Gmina Miasto Tomaszów Mazowiecki przewidziało bonifikaty dla osób fizycznych będących właścicielami lokali mieszkalnych i domów jednorodzinnych oraz spółdzielni mieszkalnych. Jeśli opłata jednorazowa zostanie wniesiona w 2019 r., to bonifikata wyniesie 60%. W każdym kolejnym roku wysokość bonifikaty będzie zmniejszać się o 10%.
- Termin załatwienia sprawy
Zaświadczenia o przekształceniu będą wydawane w ciągu 12 miesięcy od daty przekształcenia, a
w przypadku wystąpienia z wnioskiem o wydanie zaświadczenia w terminie 4 miesięcy lub 30 dni od złożenia wniosku (termin skrócony, tj. 30 dni na wydanie zaświadczenia dotyczy sytuacji, gdy zachodzi uzasadniona potrzeba dokonania czynności cywilnoprawnej dotyczącej lokalu). Jeżeli nie będą spełnione przesłanki ustawowe do przekształcenia, wniosek zostanie rozpatrzony negatywnie poprzez wydanie postanowienia o odmowie wydania zaświadczenia.
- Opłata za przekształcenie
Opłata za przekształcenie będzie wnoszona przez okres 20 lat. Opłatę za 2019 r. należy wnieść najpóźniej do 29 lutego 2020 r., natomiast za kolejne lata do 31 marca każdego roku, tj. za 2020 rok do 31 marca 2020 r., za 2021 do 31 marca 2021 r. itd.
Zgodnie z nową ustawą opłata za przekształcenie może podlegać waloryzacji, dokonywanej
z urzędu lub na wniosek właściciela nieruchomości, nie częściej niż raz na 3 lata od dnia dokonania ostatniej waloryzacji.
Przekształcenie według nowych zasad a toczące się postępowanie w sprawie przekształcenia
w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.
Jeśli w Urzędzie Miasta Tomaszów Mazowiecki toczy się już postępowanie administracyjne
w sprawie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości użytkownicy wieczyści lub współużytkownicy wieczyści, których suma udziałów wynosi co najmniej połowę mogą wystąpić o jego kontynuowanie na „starych” zasadach. Warunkiem koniecznym do uwzględnienia takiego wniosku jest złożenie przez użytkowników wieczystych oświadczenia o prowadzeniu dalszego postępowania na podstawie w/w ustawy. Oświadczenie to należy przedłożyć do tutejszego Urzędu do 31 marca 2019r. Brak pisemnego oświadczenia złożonego we wskazanym terminie będzie skutkowało umorzeniem postępowania administracyjnego.
W takiej sytuacji, jeśli nieruchomość spełni przesłanki zawarte w ustawie z dnia 20 lipca 2018r.
o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe
w prawo własności tych gruntów, przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nastąpi z dniem 1 stycznia 2019 roku.
- Miejsce załatwienia sprawy
Wydział Gospodarni Nieruchomościami i Ochrony Środowiska ul. Mościckiego 12
tel. 44 724-23-11 wew. 289, 322, 246
- Tryb odwoławczy
Nowa ustawa nie przewiduje możliwości wniesienia odwołania czy zażalenia od zaświadczenia
o przekształceniu. Jeśli natomiast właściciel gruntu nie zgadza się z zawartą w zaświadczeniu informacją o wysokości i okresie wnoszenia opłaty, może złożyć wniosek o ustalenie wysokości lub okresu wnoszenia tej opłaty w drodze decyzji w ciągu 2 miesięcy od dnia doręczenia zaświadczenia.
- Podstawa prawna
- ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (Dz. U. z 2018 r., poz. 1716 ze zm.),
- uchwała Nr III/21/2018 Rady Miejskiej Tomaszowa Mazowieckiego z dnia 13 grudnia 2018 roku
w sprawie bonifikaty od opłaty jednorazowej za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności.
Załączniki:
Deklaracja wniesienia opłaty jednorazowej za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów na cele mieszkaniowe w prawo własności
Aktualizacja opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego.
Wysokość opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej podlega aktualizacji nie częściej niż raz na 3 lata, jeżeli wartość tej nieruchomości ulegnie zmianie. Aktualizacja opłaty rocznej następuje z urzędu lub na wniosek użytkownika wieczystego nieruchomości gruntowej, na podstawie wartości nieruchomości gruntowej określonej przez rzeczoznawcę majątkowego.
Aktualizacja opłaty rocznej z urzędu
W przypadku zmiany wartości nieruchomości gruntowej użytkownik wieczysty otrzymuje na piśmie wypowiedzenie wysokości dotychczasowej opłaty w terminie do 31 grudnia roku poprzedzającego aktualizację opłaty. Opłata w nowej wysokości obowiązuje od 1 stycznia roku następnego, po roku, w którym zostało dokonane wypowiedzenie. W terminie 30 dni od dnia otrzymania wypowiedzenia użytkownik wieczysty może złożyć do Samorządowego Kolegium Odwoławczego mającego siedzibę w Piotrkowie Trybunalskiego przy ul. Słowackiego 19, wniosek o ustalenie, ze aktualizacja opłaty jest nieuzasadniona albo jest uzasadniona w innej wysokości.
Aktualizacja opłaty rocznej na wniosek użytkownika wieczystego
Użytkownik wieczysty może wystąpić z wnioskiem żądającym dokonania aktualizacji opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej, jeżeli wartość nieruchomości uległa zmianie, a nie dokonano aktualizacji z urzędu. Wnioskodawca zobowiązany jest do przedłożenia dowodów zmiany wartości nieruchomości, w szczególności operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego posiadającego uprawnienia zawodowe w zakresie szacowania nieruchomości. W przypadku odmowy realizacji żądania użytkownik wieczysty może, w terminie 30 dni od dnia otrzymania odmowy, skierować sprawę do Samorządowego Kolegium Odwoławczego mającego siedzibę w Piotrkowie Trybunalskim, przy ul. Słowackiego 19. W przypadku oddalenia wniosku przez kolegium obowiązuje opłata dotychczasowa. Ustalona w wyniku prawomocnego orzeczenia kolegium lub ugody zawartej przed kolegium nowa wysokość opłaty rocznej obowiązuje użytkownika wieczystego począwszy od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym użytkownik wieczysty zażądał jej aktualizacji.
Wymagane dokumenty:
- Wniosek użytkownika wieczystego o zmianę wysokości dotychczasowej opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste.
- Operat szacunkowy sporządzony przez rzeczoznawcę majątkowego posiadającego uprawnienia zawodowe w zakresie szacowania nieruchomości.
Opłata skarbowa:
Nie podlega opłacie skarbowej.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r., o gospodarce nieruchomościami (Dz.U.2015r. poz. 1774 j.t. z późniejszymi zmianami): art. 77 – 81.
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r., Kodeks cywilny (Dz. U. 2014.121 j.t. z późn. zm.).
Miejsce załatwienia sprawy:
Wydział Gospodarki Nieruchomościami pok. 41, tel. 44 724-23-11 wew. 289
email: wgn@tomaszow-maz.pl
Bonifikata od opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego
- Miejsce
Urząd Miasta w Tomaszowie Mazowieckim, ul. P.O.W 10/16.
Centrala nr tel. +48 (44)724-23-11
Wydział Gospodarki Nieruchomościami, II piętro budynek A, pokój 41 tel. centrala + 48 (44) 724-23-11 wew. 289
- Podstawa prawna
Art.74 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (DZ.U. z 2004r. Nr 261 poz. 2603 z póżn. zm.).
- Opis sposobu załatwienia sprawy
O możliwość udzielenia 50% bonifikaty od opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego mogą ubiegać się osoby fizyczne których dochód miesięczny na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza 50% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku poprzedzającym rok, za który opata ma być wnoszona. Bonifikata dotyczy jedynie nieruchomości przeznaczonych lub wykorzystanych na cele mieszkaniowe.
Aby otrzymać bonifikatę należy złożyć wniosek wraz z wymaganymi dokumentami do dnia 1 marca danego roku, którego bonifikata ma dotyczyć.
Wniosek wraz z dokumentami dotyczącymi udzielenia bonifikaty należy złożyć w Kancelarii Urzędu Miasta w Tomaszowie Mazowieckim.
- Wymagane dokumenty
1) wniosek o udzielenie bonifikaty – wg załączonego wzoru,
2) oświadczenie wnioskodawcy o wysokości dochodu ( gotowe oświadczenie znajduje się we wniosku o udzielenie bonifikaty ),
3) zaświadczenie o osiągniętych dochodach brutto ( za rok poprzedzający rok, w którym składany jest wniosek o przyznanie bonifikaty), wydany przez pracodawcę, Urząd Skarbowy,
- a) w przypadku oświadczenia o braku dochodu należy złożyć oświadczenie co do źródeł utrzymania, a ponadto zaświadczenie z Urzędu Skarbowego odnośnie braku zaliczek na podatek dochodowy,
4) studenci winni dostarczyć zaświadczenia z uczelni z adnotacją o pobieraniu lub niepobieraniu stypendium,
5) emeryci i renciści zobowiązani są do dostarczenia oryginałów odcinków emerytury lub renty za rok poprzedzający rok, w którym ubiegają się o ulgę,
- a) w przypadku dołączenia do wniosku tylko jednego odcinka wymagane jest złożenie oświadczenia, że dochody w pozostałych miesiącach roku nie uległy zmianie.
6) Oświadczenie że lokal/nieruchomość przeznaczony/a jest na cele mieszkaniowe
- OPŁATY
Nie podlega opłacie skarbowej.
- TERMIN UDZIELENIA ODPOWIEDZI
14 dni od daty złożenia wniosku wraz z kompletem wymaganych dokumentów.
- JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA
Wydział Gospodarki Nieruchomościami
- TRYB ODWOŁAWCZY
Brak
9.INNE INFORMACJE
Udzielenie bonifikaty z tytułu opłaty za użytkowanie wieczyste następuje tylko na wniosek zainteresowanego.
10.ZAŁĄCZNIKI
Wniosek o udzielenie bonifikaty od opłat rocznych z tytułu użytkowania
Oświadczenie że lokal/nieruchomość przeznaczony/a jest na cele mieszkaniowe.
Ustalenie innego terminu płatności opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste
Właściwy organ (reprezentujący właściciela nieruchomości gruntowej), na wniosek użytkownika wieczystego, złożony nie później niż 14 dni przed upływem terminu płatności opłaty rocznej, tj. przed dniem 31 marca danego roku, może ustalić inny termin zapłaty, nieprzekraczający danego roku kalendarzowego. Wniosek powinien zawierać uzasadnienie oraz propozycję nowego terminu zapłaty opłaty rocznej. Proponowany przez wnioskodawcę termin wniesienia opłaty rocznej nie może przekraczać danego roku kalendarzowego.
Wymagane dokumenty
- Wniosek użytkownika wieczystego o ustalenie innego terminu wniesienia opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego wraz z załącznikami:
- Dokumenty poświadczające podane w uzasadnieniu wniosku przyczyny ustalenia innego terminu zapłaty opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego.
- W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej wniosek o udzielenie pomocy de minimis wraz z załącznikami:
- wszystkie zaświadczenia o pomoc de minimis, jakie otrzymały w roku, w którym ubiegają się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy.
- wypełniony formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.
-sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych, sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości.
- informacje dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej,
- informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis.
Opłata skarbowa:
Nie podlega opłacie skarbowej.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r., o gospodarce nieruchomościami (Dz.U.2015r. poz. 1774 j.t. z późniejszymi zmianami): art. 71 ust. 4.
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis. (Dz. U. z 2010r. poz. 311 z poźn. zm.)
Miejsce załatwienia sprawy:
Wydział Gospodarki Nieruchomościami pok. 41, tel. 44 724-23-11 wew. 289
email: wgn@tomaszow-maz.pl
Zmiana stawki procentowej opłaty za użytkowanie wieczyste
Zmiana stawki procentowej następuje z urzędu lub na wniosek. Użytkownik wieczysty może żądać od właściwego organu (reprezentującego właściciela nieruchomości gruntowej) dokonania zmiany stawki procentowej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej, jeżeli po oddaniu nieruchomości w użytkowanie wieczyste nastąpi trwała zmiana sposobu korzystania z nieruchomości, powodująca zmianę celu, na który nieruchomość została oddana. Ciężar dowodu, że istnieją przesłanki do zmiany stawki procentowej opłaty rocznej, spoczywa na użytkowniku wieczystym. W razie odmowy realizacji żądania przez właściwy organ, użytkownik wieczysty może w terminie 30 dni od dnia otrzymania odmowy, skierować sprawę do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. W przypadku oddalenia wniosku przez Kolegium obowiązuje dotychczasowa stawka procentowa opłaty. Ustalona w wyniku prawomocnego orzeczenia Kolegium nowa stawka procentowa opłaty rocznej obowiązuje począwszy od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym użytkownik zażądał jej zmiany.
Wymagane dokumenty
Dokumenty poświadczające aktualny trwały sposób korzystania z nieruchomości - decyzja o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r., o gospodarce nieruchomościami (Dz.U.2015r. poz. 1774 j.t. z późniejszymi zmianami) – art. 73,
Miejsce załatwienia sprawy:
Wydział Gospodarki Nieruchomościami pok. 41, tel. 44 724-23-11 wew. 289
email: wgn@tomaszow-maz.pl