1. Prowadzenie spraw dotyczących podziałów nieruchomości w trybie zgodności z planem miejscowym, lub zgodności z decyzją o warunkach zabudowy
Zakres stosowania
Dotyczy podziałów:
- nieruchomości przeznaczonych w planach miejscowych na cele inne niż rolne i leśne, lub
- nieruchomości rolnych lub leśnych, nieobjętych planem miejscowym, dla których wydano decyzję o warunkach zabudowy, lub
- nieruchomości innych niż rolne lub leśne (w ewidencji gruntów nie wykazanych jako rolne lub leśne).
- Sposób załatwiania sprawy:
Wszczęcie postępowania następuje na wniosek osoby, która ma w tym interes prawny (np. właściciel nieruchomości, wieczysty użytkownik nieruchomości). Postępowanie przebiega dwuetapowo.
W pierwszym etapie organ wydaje postanowienie opiniujące podział. Postanowienie jest podstawą do wykonania przez jednostki wykonawstwa geodezyjnego mapy z projektem podziału nieruchomości.
W drugim etapie organ wydaje decyzję zatwierdzającą podział.
- Wymagane dokumenty:
1) wniosek o podział nieruchomości,
2) dokumenty stwierdzające tytuł prawny do nieruchomości,
3) wypis z katastru nieruchomości i kopia mapy katastralnej obejmującej nieruchomość podlegającą podziałowi,
4) pozwolenie, o którym mowa w art. 96 ust. 1a, w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków,
5) protokół z przyjęcia granic nieruchomości,
6) wykaz zmian gruntowych,
7) wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej,
8) szkic przebiegu granic wzdłuż ścian oddzielenia przeciwpożarowego (tylko w przypadku podziału nieruchomości powodującej także podział budynku),
9) mapę z projektem podziału (minimum 5egz).
- Termin załatwienia sprawy:
Wnioski rozpatrywane są w kolejności, bez zbędnej zwłoki. Jednak załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Dla terenów, dla których Rada Miejska podjęła uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia planu miejscowego, lub dla którego wyłożono projektu planu miejscowego do publicznego wglądu - postępowanie w sprawie podziału nieruchomości zawiesza się do czasu uchwalenia planu miejscowego, jednak nie dłużej niż na okres 6 miesięcy.
- Opłaty
Nie podlega Opłacie Skarbowej zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. h ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2015 r.783 z poźn. zm.)
- Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2015 roku poz. 1774 z późniejszymi zmianami)
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości (Dz. U. z 2004 roku nr 268 poz.2663 z późniejszymi zmianami)
- Informacje dodatkowe:
1) Od decyzji służy stronie odwołanie, które należy wnieść w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji stronie. Po bezskutecznym upływie terminu na wniesienie odwołania decyzja nabiera waloru ostateczności
2) Decyzję zatwierdzającą podział wydaje się w ilości egzemplarzy równej ilości stron postępowania (wymienionych min. w postanowieniu opiniującym podział) plus egzemplarz ad acta. Dodatkowo sporządza się 3 egzemplarze, po jednym do wiadomości: Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej (podstawa do wprowadzenia zmian na mapie ewidencyjnej), Ewidencji Gruntów i Budynków (podstawa do wprowadzenia zmian w ewidencji gruntów), Sądu Rejonowego (podstawa do wprowadzenia zmian w Księgach wieczystych).
Zatem do zatwierdzenia podziału należy złożyć minimum 4 egzemplarze mapy z projektem podziału. Po uprawomocnieniu decyzji o podziale, w terminie jednego miesiąca licząc od dnia jej uprawomocnienia organ przekazuje ją do organu prowadzącego ewidencję gruntów.
3) Jeżeli w wyniku podziału nieruchomości dokonanego na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego, który wniósł opłaty roczne za cały okres użytkowania tego prawa, wzrośnie jej wartość, Prezydent Miasta może ustalić, w drodze decyzji, opłatę adiacencką z tego tytułu. Wysokość stawki procentowej opłaty adiacenckiej ustala Rada Miejska, w drodze uchwały.
- Dokumenty do pobrania:
1) wniosek o podział nieruchomości w trybie zgodności z planem miejscowym
2) wiosek o wydanie decyzji zatwierdzającej podział
- Szczegółowych informacji udziela:
Wydział Gospodarki Nieruchomościami
pokój: 42
telefon: +48 (44) 724 23 11 wew. 246
email: wgn@tomaszow-maz.pl
2.Prowadzenie spraw dotyczących podziałów nieruchomości w trybie niezależnym od ustaleń planu miejscowego lub decyzji o warunkach zabudowy
Zakres stosowania
Podział nieruchomości może nastąpić w celu:
1) zniesienia współwłasności nieruchomości zabudowanej co najmniej dwoma budynkami, wzniesionymi na podstawie pozwolenia na budowę, jeżeli podział ma polegać na wydzieleniu dla poszczególnych współwłaścicieli, wskazanych we wspólnym wniosku, budynków wraz
z działkami gruntu niezbędnymi do prawidłowego korzystania z tych budynków;
2) wydzielenia działki budowlanej, jeżeli budynek został wzniesiony na tej działce przez samoistnego posiadacza w dobrej wierze;
3) wydzielenia części nieruchomości, której własność lub użytkowanie wieczyste zostały nabyte z mocy prawa;
4) realizacji roszczeń do części nieruchomości, wynikających z przepisów niniejszej ustawy lub z odrębnych ustaw;
5) realizacji przepisów dotyczących przekształceń własnościowych albo likwidacji przedsiębiorstw państwowych lub samorządowych;
6) wydzielenia części nieruchomości objętej decyzją o ustaleniu lokalizacji drogi publicznej;
6a) wydzielenia części nieruchomości objętej decyzją o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej;
6b) wydzielenia części nieruchomości objętej decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji
w zakresie lotniska użytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego;
6c) wydzielenia części nieruchomości objętej decyzją o pozwoleniu na realizację inwestycji
w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych;
7) wydzielenia działki budowlanej niezbędnej do korzystania z budynku mieszkalnego;
8) wydzielenia działek gruntu na terenach zamkniętych.
- Sposób załatwiania sprawy:
Wszczęcie postępowania następuje na wniosek osoby, która ma w tym interes prawny (np. właściciel nieruchomości, wieczysty użytkownik nieruchomości). Postępowanie prowadzi
do wydania decyzji zatwierdzającej podział.
- Wymagane dokumenty:
1) wniosek o podział nieruchomości (we wniosku należy wskazać cel szczególny podziału wymieniony w art. 95 ustawy o gospodarce nieruchomościami).
2) dokumenty stwierdzające tytuł prawny do nieruchomości,
3) wypis z katastru nieruchomości i kopia mapy katastralnej obejmującej nieruchomość podlegającą podziałowi,
4) pozwolenie, o którym mowa w art. 96 ust. 1a, w przypadku nieruchomości wpisanej
do rejestru zabytków,
5) protokół z przyjęcia granic nieruchomości,
6) wykaz zmian gruntowych,
7) wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej,
8) szkic przebiegu granic wzdłuż ścian oddzielenia przeciwpożarowego (tylko w przypadku podziału nieruchomości powodującej także podział budynku),
9) mapę z projektem podziału (minimum 5egz).
- Termin załatwienia sprawy:
Wnioski rozpatrywane są w kolejności, bez zbędnej zwłoki. Jednak załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy
od dnia wszczęcia postępowania.
- Opłaty
Nie podlega Opłacie Skarbowej na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. h ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2015 r.783 z poźn. zm.)
- Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2015 roku poz. 1774 z późniejszymi zmianami),
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości (Dz. U. z 2004 roku nr 268 poz.2663 z późniejszymi zmianami),
- Informacje dodatkowe:
1) Od decyzji służy stronie odwołanie, które należy wnieść w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji stronie. Po bezskutecznym upływie terminu na wniesienie odwołania decyzja nabiera waloru ostateczności.
2) Decyzję zatwierdzającą podział wydaje się w ilości egzemplarzy równej ilości stron postępowania plus egzemplarz ad acta. Dodatkowo sporządza się 3 egzemplarze, po jednym do wiadomości:
- Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej (podstawa
do wprowadzenia zmian na mapie ewidencyjnej),
- Ewidencji Gruntów i Budynków (podstawa do wprowadzenia zmian w ewidencji gruntów),
- Sądu Rejonowego (podstawa do wprowadzenia zmian w Księgach Wieczystych).
Zatem do zatwierdzenia podziału należy złożyć minimum 4 egzemplarze mapy z projektem podziału. Po uprawomocnieniu decyzji o podziale, w terminie jednego miesiąca licząc od dnia jej uprawomocnienia organ przekazuje ją do organu prowadzącego ewidencję gruntów.
- Dokumenty do pobrania:
wniosek o podział nieruchomości w trybie niezależnym od ustaleń planu
- Szczegółowych informacji udziela:
Wydział Gospodarki Nieruchomościami
pokój: 42
telefon: +48 (44) 724 23 11 wew. 246
email: wgn@tomaszow-maz.pl
3.Prowadzenie spraw dotyczących podziałów nieruchomości położonych
na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele rolne i leśne, a w przypadku braku planu miejscowego wykorzystywanych na cele rolne
i leśne, powodujący wydzielenie działki gruntu o powierzchni mniejszej niż 0,3000 ha
Zakres stosowania
W wyniku podziału nieruchomości rolnej powstają działki o powierzchni mniejszej niż 3000m2, które można wykorzystać celu:
- powiększenie nieruchomości sąsiednich, lub
- regulacji granic między działkami sąsiednimi.
- Sposób załatwiania sprawy:
Wszczęcie postępowania następuje na wniosek osoby, która ma w tym interes prawny (np. właściciel nieruchomości, wieczysty użytkownik nieruchomości). Postępowanie przebiega dwuetapowo.
W pierwszym etapie organ wydaje postanowienie opiniujące podział. Postanowienie jest podstawą do wykonania przez jednostki wykonawstwa geodezyjnego mapy z projektem podziału nieruchomości.
W drugim etapie organ wydaje decyzję zatwierdzającą podział.
- Wymagane dokumenty:
1) wniosek o podział nieruchomości (we wniosku należy wskazać cel szczególny podziału wymieniony w art. 93 ust. 2a ustawy o gospodarce nieruchomościami).
2) dokumenty stwierdzające tytuł prawny do nieruchomości,
3) wypis z katastru nieruchomości i kopia mapy katastralnej obejmującej nieruchomość podlegającą podziałowi,
4) pozwolenie, o którym mowa w art. 96 ust. 1a, w przypadku nieruchomości wpisanej
do rejestru zabytków,
5) protokół z przyjęcia granic nieruchomości,
6) wykaz zmian gruntowych,
7) wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej,
8) szkic przebiegu granic wzdłuż ścian oddzielenia przeciwpożarowego (tylko w przypadku podziału nieruchomości powodującej także podział budynku),
9) mapę z projektem podziału (minimum 5egz).
3.Termin załatwienia sprawy:
Wnioski rozpatrywane są w kolejności, bez zbędnej zwłoki. Jednak załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy
od dnia wszczęcia postępowania.
- Opłaty
Nie podlega Opłacie Skarbowej zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. h ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2015 r.783 z poźn. zm.)
- Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2015 roku poz. 1774 z późniejszymi zmianami),
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości (Dz. U. z 2004 roku nr 268 poz.2663 z późniejszymi zmianami),
- Informacje dodatkowe:
1) Od decyzji służy stronie odwołanie, które należy wnieść w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji stronie. Po bezskutecznym upływie terminu na wniesienie odwołania decyzja nabiera waloru ostateczności.
2) Decyzję zatwierdzającą podział wydaje się w ilości egzemplarzy równej ilości stron postępowania plus egzemplarz ad acta. Dodatkowo sporządza się 3 egzemplarze, po jednym do wiadomości:
- Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej (podstawa
do wprowadzenia zmian na mapie ewidencyjnej),
- Ewidencji Gruntów i Budynków (podstawa do wprowadzenia zmian w ewidencji gruntów),
- Sądu Rejonowego (podstawa do wprowadzenia zmian w Księgach Wieczystych).
Zatem do zatwierdzenia podziału należy złożyć minimum 4 egzemplarze mapy z projektem podziału. Po uprawomocnieniu decyzji o podziale, w terminie jednego miesiąca licząc od dnia jej uprawomocnienia organ przekazuje ją do organu prowadzącego ewidencję gruntów.
3) W decyzji zatwierdzającej podział, określa się termin na przeniesienie praw do wydzielonych działek gruntu, który nie może być dłuższy niż 6 miesięcy od dnia, w którym decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości stała się ostateczna.
- Dokumenty do pobrania:
1) wniosek o podział nieruchomości położonych na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele rolne i leśne
2) wniosek o wydanie decyzji zatwierdzającej podział
- Szczegółowych informacji udziela:
Wydział Gospodarki Nieruchomościami
pokój: 42
telefon: +48 (44) 724 23 11 wew. 246
email: wgn@tomaszow-maz.pl