NADAWANIE NAZW ULICOM, PLACOM i RONDOM
Do jednych z podstawowych zadań własnych gminy, wymienionych w art. 7 ust. 1 ustawy
z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz.1515) należą sprawy ładu przestrzennego oraz gminnych dróg, ulic, mostów, placów. Ustawa przyznaje im prawo do nadawania nazw ulicom i placom. Nie określa jednak precyzyjnie zasad nazewnictwa ulic.
Kompetencja rady gminy w tym zakresie obejmuje także nadawanie nazw niektórym ulicom niepublicznym - wewnętrznym, w rozumieniu ustawy o drogach publicznych. Wyłączone byłyby, na gruncie tej ustawy, takie drogi wewnętrzne, które nie mają cechy ogólnej dostępności, np. dojazdy do gruntów rolnych czy drogi dojazdowe do obiektów użytkowanych przez przedsiębiorców.
Gminy posiadają sporą dowolność w kwestii obierania nazwy ulicy. Wyjątków od tej zasady jest niewiele. Dla przykładu zgodnie z art. 8 ust. 1a ustawy o drogach publicznych podjęcie przez radę gminy uchwały w sprawie nadania nazwy drodze wewnętrznej wymaga uzyskania pisemnej zgody właścicieli terenów, na których jest ona zlokalizowana.
Podejmowanie uchwał w sprawach nazw ulic i placów będących drogami publicznymi lub nazw dróg wewnętrznych w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych należy do wyłącznej właściwości gminy.
Są to zadania publiczne, które gmina wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Zainteresowani powinni złożyć wniosek obywatelski skierowany do Prezydenta Miasta. Propozycja nazwy ulicy, placu lub ronda przedstawiana jest odpowiedniej komisji w Radzie Miejskiej Tomaszowa Mazowieckiego do zaopiniowania. Jeżeli komisja wyda pozytywną opinię przygotowywany jest projekt uchwały wraz z załącznikiem graficznym, który skierowany jest pod obrady Rady Miejskiej. Rada Miejska, jeżeli uzna to za właściwe w głosowaniu podejmuje uchwałę o nadaniu nazwy ulicy.
Uchwała rady gminy w sprawie nadania nazwy ulicy, placu, rondu itp. ma charakter aktu ogólnego i jest zaliczana do przepisów gminnych.
Wymagane dokumenty:
- Wniosek o nadanie nazwy obiektowi miejskiemu /zmianę nazwy obiektu miejskiego,
- szkic sytuacyjny z lokalizacją i zasięgiem obiektu miejskiego, którego wniosek dotyczy, sporządzony na aktualnej mapie,
- poparcie wniosku przez co najmniej 200 osób zameldowanych w Tomaszowie Mazowieckim
- pisemna zgoda wszystkich właścicieli drogi, jeżeli wniosek dotyczy drogi wewnętrznej (stanowiącej własność prywatną).
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
Termin załatwienia sprawy uzależniony jest od czasu realizacji czynności wymaganych procedurą i przepisami prawa, w tym:
- a) zgromadzenia wymaganych opinii,
- b) podjęcia uchwały przez Radę Miasta Tomaszowa Mazowieckiego,
- c) publikacji uchwały Rady Miasta w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.
OPŁATY
Brak opłat.
PODSTAWA PRAWNA:
- ustawa z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz.1515)
- ustawa z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 870)
- ustawa z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. nr 108, poz. 908 ze zm.).
- ustawa z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. z 2006 r. nr 139, poz. 993 ze zm.).
INFORMACJE DODATKOWE
Przy nadaniu nazw uwzględnia się zachowanie zgodności proponowanej nazwy
z dotychczasową tematyką nazewnictwa oraz zasadą uporządkowanego charakteru nadawanych nazw w danej części miasta.
Nadane nazwy ulic:
- nie mogą stanowić powtórzenia nazw już istniejących
- nie mogą być podobne do nazw już istniejących
- nie mogą zawierać elementów o ujemnym znaczeniu, w tym elementów wulgarnych, ośmieszających lub poniżających
- nie mogą naruszać uczuć religijnych oraz zawierać elementów o zabarwieniu dyskryminującym.
SZCZEGÓŁOWYCH INFORMACJI UDZIELA
Wydział Gospodarki Nieruchomościami – pokój nr 33 – II piętro
tel. (44) 724 23 11 w. 247
e-mail: wgn@tomaszow-maz.pl