Do zadań Wydziału Rozwoju i Inwestycji należy w szczególności:
- prowadzenie spraw związanych z pozyskiwaniem funduszy ze środków zewnętrznych, opracowywanie wniosków i projektów w tym zakresie;
- informowanie zainteresowane komórki organizacyjne i podległe jednostki o programach i procedurach otrzymywania środków pomocowych;
- opracowywanie wspólnie z komórkami organizacyjnymi Urzędu wniosków o finansowanie przygotowanych projektów ze środków pomocowych oraz koordynowanie poszczególnych działań zgodnie z harmonogramem projektu;
- zarządzanie projektem w trakcie realizacji;
- zarządzanie merytoryczne oraz finansowe projektem w ścisłej współpracy z Wydziałem Finansowo-Księgowym;
- dokonywanie rozliczeń finansowych ze wszystkimi instytucjami biorącymi udział w projekcie, jak również z Instytucją Pośredniczącą w ścisłej współpracy z Wydziałem Finansowo-Księgowym;
- ostateczne wdrożenie i eksploatacja projektu;
- konsultowanie zakresu prac i poszczególnych działań projektu z jednostkami, instytucjami, komórkami organizacyjnymi biorącymi udział w projekcie;
- sporządzanie wszelkiej sprawozdawczości projektu;
- zarządzanie zmianami w projekcie;
- pomoc, doradztwo i współpraca przy sporządzaniu wniosków i realizacji programów dla jednostek organizacyjnych;
- inicjowanie projektów i działań prorozwojowych, w tym opracowywanie planów rozwojowych miasta;
- koordynowanie procesów wynikających z działań o których mowa w punkcie powyżej, ich monitorowanie i nadzór, w tym monitorowanie spójności planów budżetowych z planami strategicznymi;
- opiniowanie dokumentów związanych z rozwojem miasta, przygotowywanych przez inne komórki organizacyjne Urzędu i podległe jednostki organizacyjne, w tym opiniowanie dokumentów związanych z pozyskiwaniem środków zewnętrznych;
- nawiązywanie kontaktów z inwestorami oraz współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Urzędu i podległymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie merytorycznej obsługi inwestorów i promocji terenów inwestycyjnych oraz pomocy przedsiębiorcom działającym na lokalnym rynku pracy;
- organizowanie spotkań konsultacyjnych z mieszkańcami oraz podmiotami społecznymi i gospodarczymi, a także udzielanie informacji i pomocy w zakresie realizacji działań prorozwojowych na terenie miasta;
- inicjowanie i koordynacja działań na rzecz współpracy o charakterze społeczno-gospodarczym z jednostkami samorządu terytorialnego oraz z gminami i regionami zagranicznymi;
- wdrażanie, koordynacja i realizacja działań Urzędu w zakresie określonym w ustawie o partnerstwie publiczno-prywatnym;
- przygotowywanie strategicznych dokumentów dotyczących rewitalizacji miasta, a w szczególności programu rewitalizacji miasta oraz nadzór nad wszystkimi sprawami dotyczącymi realizacji programu rewitalizacji miasta, w tym prowadzenie konsultacji społecznych oraz koordynacja programów wspierających realizację programu rewitalizacji miasta, także monitoring realizacji programu;
- monitoring procesu wdrażania i ewaluacji Planu Rozwoju Lokalnego i Planu Rozwoju Instytucjonalnego Tomaszowa Mazowieckiego;
- wykonywanie całokształtu spraw związanych z budżetem obywatelskim;
- koordynacja spraw związanych z udzielaniem zamówień publicznych w oparciu o harmonogramy zamówień publicznych na roboty budowlane, usługi i dostawy złożone przez komórki organizacyjne Urzędu;
- prowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie kompletnych wniosków o zamówienie publiczne przedłożonych przez poszczególne komórki organizacyjne, przy ścisłej współpracy z wnioskodawcami;
- prowadzenie postępowań udzielania zamówień zwolnionych z obowiązku stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (z wyłączeniem zamówień udzielanych przez komórki organizacyjne na podstawie odrębnego regulaminu);
- udział w posiedzeniach, pracach oraz merytoryczna obsługa Stałej Komisji Przetargowej;
- przygotowanie, w uzgodnieniu z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi Urzędu, wystąpień oraz wniosków związanych z udzielaniem i realizacją zamówień;
- przygotowywanie, w uzgodnieniu z właściwymi komórkami organizacyjnymi Urzędu, odpowiedzi na wniesione pytania, wnioski, odwołania;
- udział w rozprawach przed Krajowa Izbą Odwoławczą;
- opiniowanie i weryfikowanie programów na rzecz budowy, rozbudowy i modernizacji miejskiej infrastruktury technicznej we współpracy z komórkami organizacyjnymi Urzędu i gminnymi jednostkami organizacyjnymi;
- zlecanie opracowań koncepcyjnych planowanych inwestycji, kompleksowych dokumentacji technicznych, specjalistycznych opracowań, ekspertyz i opinii;
- koordynowanie wykonawstwa oraz zapewnienie obsługi i nadzoru inwestorskiego nad realizacją inwestycji w celu zapewnienia ich prawidłowego przebiegu i zakończenia;
- odbiory i rozliczanie realizowanych inwestycji oraz przekazanie ich do eksploatacji;
- koordynacja i nadzór nad pracami remontowymi prowadzonymi w gminnych jednostkach organizacyjnych;
- inwentaryzacja realizowanej infrastruktury technicznej;
- współpraca w zakresie planowanych i realizowanych inwestycji z gestorami sieci gazowych, elektro-energetycznych, wodociągowych, kanalizacyjnych oraz zarządcami dróg;
- przygotowywanie i zlecanie opracowań dla potrzeb aplikowania o dofinansowanie inwestycji ze środków pozabudżetowych, w szczególności: wniosków, studiów wykonalności, analiz finansowych, decyzji;
- rozliczanie przy udziale Wydziału Finansowo-Księgowego dofinansowania inwestycji uzyskanego z środków pozabudżetowych;
- obsługa w zakresie rozpatrywania wniosków o dotację dla organizacji ogrodów działkowych (sporządzanie umów, przekazywanie i rozliczanie);
- prowadzenie kont analitycznych dla poszczególnych zadań inwestycyjnych w zakresie wydatków i kosztów dla potrzeb sprawozdawczości;
- prowadzenie Lokalnego Punktu Informacji Gospodarczej, do którego zadań należy realizacja działań ujętych w projekcie pod nazwą: „Kompleksowa promocja potencjału gospodarczego Miasta Tomaszowa Mazowieckiego i Powiatu Tomaszowskiego”, współfinansowanego w ramach II Osi Priorytetowej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020 ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.”.