Wniosek o wypłatę dodatku składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej ten wniosek, tj. wójtowi, burmistrzowi albo prezydentowi miasta, w ciągu 30 dni od dnia otrzymania faktury rozliczeniowej dokumentującej dostarczenie paliw gazowych (nie dotyczy faktury proforma, czy faktury prognozowanej). Wniosek składa odbiorca końcowy na którego jest wystawiona faktura rozliczeniowa.
Zwrot podatku VAT za gaz nie przysługuje w przypadku skorzystania z dodatku węglowego, czy z innych źródeł ciepła.
Wnioski można składać:
• drogą elektroniczną za pomocą platformy e PUAP: /mopstomaszow/Skrytka ESP. W przypadku złożenia wniosku o wypłatę refundacji podatku VAT za pomocą środków komunikacji elektronicznej wniosek ten opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
• drogą tradycyjną, tj. papierowo w punktach obsługi Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tomaszowie Mazowieckim ul. Cekanowska 5 w godzinach 8:00 – 14:00 od poniedziałku do piątku, we wtorki w godzinach 8:00 – 17:00, wejście B pokój nr 35.
We wnioskach należy wskazywać numer rachunku bankowego, na który będzie przekazywana wypłata przyznanego dodatku, jak również konieczne jest wskazanie adresu skrzynki mailowej celem przekazania informacji o przyznaniu dodatku.
Do wniosku o zwrot podatku VAT za gaz należy załączyć:
• umowę zawartą przez odbiorcę paliw gazowych z przedsiębiorstwem energetycznym wykonującym działalność gospodarczą w zakresie obrotu paliwami gazowymi lub jej kopię,
• fakturę rozliczeniową dokumentującą dostarczenie paliw gazowych do odbiorcy końcowego przez to przedsiębiorstwo energetyczne,
• dowód uiszczenia zapłaty za tę fakturę.
Przyznanie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta refundacji podatku VAT nie wymaga wydania decyzji. Jedynie odmowa przyznania zwrotu podatku VAT, uchylenie lub zmiana wysokości refundacji podatku VAT oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranej refundacji podatku VAT wymagają wydania decyzji urzędu.
Komu będzie przysługiwał:
Dodatek przewidziany jest dla osób o najniższych dochodach. Progi dochodowe będą analogiczne jak w przypadku dodatku osłonowego, czyli:
• 2 100 zł w przypadku jednoosobowego gospodarstwa domowego,
• 1 500 zł w przypadku wieloosobowego gospodarstwa domowego.
W przypadku złożenia wniosku o wypłatę dodatku w okresie od dnia 01.01.2023 roku do dnia 31.07.2023 roku organ będzie brał pod uwagę przeciętny miesięczny dochód członków gospodarstwa domowego osiągnięty w roku bazowym 2021, zaś w przypadku złożenia wniosku w okresie od dnia 01.08.2023 roku do dnia 29.02.2024 roku – za rok bazowy 2022.
Warunek konieczny:
Warunkiem koniecznym do uzyskania dodatku o wypłatę refundacji podatku VAT za dostarczone paliwo gazowe w roku 2023 jest wpis lub zgłoszenie źródła ogrzewania do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków do dnia wejścia w życie ustawy tj. do dnia 21 grudnia 2022 roku, albo później w przypadku głównego źródła ogrzewania wpisanego lub zgłoszonego po raz pierwszy do CEEB.
Kwota dodatku: Dodatek będzie wypłacany jako równowartość VAT-u na podstawie faktury rozliczeniowej za gaz ziemny.
UWAGA!!! Ostateczny termin składania wniosków upływa 29 lutego 2024 roku.
Wzór wniosku udostępniony jest przez ministra właściwego do spraw energii w Biuletynie Informacji publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go urzędu - Miejski Ośrodek {Pomocy Społecznej w Tomaszowie Mazowieckim) - wniosek.
Zwrot VAT za gaz w 2023 dla gospodarstw domowych ogrzewających się gazem ziemnym przewiduje ustawa o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz. U. z 2022 r., poz. 2687).